John Galliano A divat diktátora
A francia fõváros néhány napja ismét a divaté. A párizsi divathét keretében világhírû tervezõk mutatták be 2003-as tavaszi-nyári kollekcióikat. Annak ellenére, hogy a hangulat a lehetséges háború miatt meglehetõsen visszafogott, az haute couture show-k luxus kreációi nem maradtak el a várakozásoktól. Bár az esõs idõ és a Párizs egyik külvárosi helyszínén felállított sátor elõtt tüntetõ elbocsátott munkások miatt a Christian Dior bemutató rosszul – és kétórás késéssel – kezdõdött. John Galliano idén ismét ámulatba ejtette az érdeklõdõket csodálatos keleti hangulatú költeményeivel.
|
|
|
A viharfelhõk gyorsan eloszlottak, ahogy a kínai akrobaták és tányérpörgetõ mutatványosok megjelentek a kifutó mellett, és hamarosan egyértelmû lett, hogy Galliano utolsó kínai és japán utazása rányomta bélyegét idei ruhaterveire. Kimonók, pillangók és virágok, kézzel festett selyem és brokát darabok, hétköznapi viseletnek nehezen nevezhetõ kreációk egymásra rakott rétegekben tekeregtek a modelleken. Galliano teátrális elõadásának sikere várható volt, ami jól mutatja azt is, hogy az haute couture bemutatók eltúlzott darabjai a vevõk igénye szerint azért mégiscsak hordhatóvá tehetõk. Ez persze kiderült már párszor, például Galliano 2001-es Lara Croft-ra emlékeztetõ szuper-hõsnõ szerkói , és az egy évvel korábbi „hobó sikk”-es – a párizsi hajléktalanok inspirálta – szakadt darabjai esetében is.
|
|
| John Galliano Gibraltáron született 1960-ban. Családja hatéves korában Londonba költözött. Galliano a híres londoni Saint Martin mûvészeti fõiskola divatszakán végzett, és már a francia forradalom ihlette diplomamunkájával feltûnést keltett a nemzetközi divatszakma berkeiben. Gazdagon díszített ruhadarabjait könnyed játékosság, romantikus nõiesség és kifinomult szabás jellemezte. 1984-ben Galliano hivatalosan is beindította saját neve alatt futó kollekcióját. 1986-ban pedig megkapta az év divattervezõje díjat Angliában. A francia "Chambre Syndicale de la Couture" meghívására Galliano 1990-ben Párizsba érkezett és más divattervezõk társaságában a Louvre-ban mutatta be õszi-téli kollekcióját. Ettõl fogva Galliano a párizsi divathetet választotta új kollekciójának bemutatására, majd 1993-ban végleg Párizsba költözött. 1994-ben ismét megkapta a brit év tervezõje díjat.
A díjak és a szakmai elismerés ellenére Galliano több ízben is az anyagi csõd szélére került, és gyakran csak ismerõsei jóindulatára számíthatott, így többek között Kate Moss-éra, aki annak idején a barátságnál épp hogy csak egy kicsit többért hajlandó volt már dolgozni. Galliano anyagi helyzete tulajdonképpen mindaddig bizonytalan volt, míg 1995-ben a Givenchy vezetõ tervezõje lett. Egy évvel késõbb újabb elismerést kapott a Dior Divatháztól, amely számára készült elsõ kreációját Lady Diana viselte a divatház ötvenedik évfordulójára rendezett kiállítás megnyitóján, 1996. december 9-én a New York-i Metropolitan Museum of Art-ban.
|
|
| Galliano 1997-es tavaszi-nyári kollekciója a Dior név iránt érzett tiszteletét fejezte ki, azzal, hogy újraértelmezte a 1947-es, akkor forradalminak számító, „Bar” kosztümök vonalait. Az egzotikus iránt érzett vonzalmát hozta összhangba a klasszikus Dior szabással. A kollekció meghatározó volt a Dior Divatház életében – megújította és megfiatalította azt. Egy új, lendületesebb korszakot nyitott, amit jól jelzett, hogy abban az évben többek között Madonna és Nicole Kidman is Dior ruhát viselt az Oscar Díj átadáson.
|
|
| Az 1997-98-as õszi-téli ready-to-wear kollekciót Galliano az etno és folk stílus irányába vitte el, míg az haute couture terén továbbra is a Bar kosztümök eleganciájával játszott. 1999-es tavaszi-nyári kollekciójának szellemes és szürrealista darabjaival, melyet szalonbemutató keretében mutatott be, Galliano egyértelmûen bebizonyította, hogy a klasszikus vonalak könnyûszerrel ötvözhetõk modern ötletekkel.
1998-ban az Amerikai Divat Tanács (CFDA) az év nemzetközi tervezõjének választotta. Az 1999-es versailles-i bemutató 100 méter hosszú kifutóján a modellek, mintha a Mátrix címû filmbõl léptek volna elõ, és közben véletlenül néhány angol krikett felszerelés esett volna rájuk. Ezzel Galliano búcsút intett a romantikus, hiper-nőies stílusnak, melyet a futurisztikust a sportossal ötvözõ avantgarde váltott fel. A 2000-es tavaszi-nyári kollekció tovább vitte a divatházat a modern trend irányába. Gallaino egyre kevésbé igyekezett a múltidézõ, történelmi utalásokkal teli darabok létrehozására, sokkal inkább egy modern kontextus megtalálására törekedett.
Galliano nagyszabású bemutatóinak köszönhetõen, nincs az az esemény, amelyet ne közvetítenének a nagyobb televíziós csatornák. John Galliano-ból pedig bármely rock zenész népszerûségét megszégyenítõ médiaszemélyiség lett. Emellett pedig korunk egyik leginvenciózusabb, legérzékenyebb divatkreátora. |